Var Vrimmel

av Venke Marie Sortland, 06/02/2019

VarVrimmel 2

Var Vrimmel er et samarbeid mellom Landing, skole- og kulturssenteret AKSET på Inderøy i Trøndelag, og produsent og interesseorganisasjon Dans i Trøndelag. Gjennom prosjektet, som ligger i skjæringspunktet mellom kunstnerisk og pedagogisk praksis, undersøker vi hvilke muligheter og utfordringer som oppstår når tre dansekunstnere (Ida Gudbrandsen, Maja Roel og Venke Marie Sortland) flytter sine kunstneriske praksiser og prosesser til en grunnskole i fire uker (januar til februar 2019), og involverer 4. klasse studenter i den. Innenfor perioden vil de tre danserne være til stede og tilgjengelig for studenter og lærere fra begynnelse til slutt på skoledagen – ikke bare i undervisningssituasjoner, men også i andre, mer eller mindre koreograferte og / eller performative situasjoner og møter.

Var Vrimmel er støttet av Norsk kulturråd og Dans i Trøndelag.

VarVrimmel 4

Spørsmål vi har jobbet med er blant annet:

-hvordan vi kan jobbe med medborgerskap gjennom eastetiske læreprosesser og med dansekunst som uttrykksform

-hvordan vi kan gjøre plass til både pedagogisk og kunstnerisk arbeid innenfor skolebygget og i skolekonteksten

– hvordan vi kan sette igang og drive frem kunstneriske prosesser der elevene kan være medskapende sammen med oss

Bilde Akset

I Var Vrimmel jobber vi etter følgende overordnede prinsipper:

– Vi vil være tilgjengelig for elevene hele kunstneropphold perioden, det vil si at vi legger all planlegging, alle matpauser, all utprøvning til skolen og kulturarenaens fellesarealer – foruten undervisningsøktene som vi vil ha med en klasse eller mindre gruppe.

– I alle våre møter med elevene vil vi veksle mellom å gjøre, se på hverandre og snakke sammen om det vi gjør. Dette er grunnstrukturen i måten vi arbeider kunstnerisk på, og derfor noe vi gjerne vil praktisere sammen med elevene.

– I alle våre møter med skolen og kulturarenaen vil vi handle etter prinsippet om at flere ulike sannheter og perspektiver kan få eksistere samtidig – vi vil altså hverken jobbe for å “omvende” skolekonteksten, men heller ikke la skolekonteksten få overstyre vår kunstneriske kompetanse. I oppholdet på skolen skal vi finne tid og rom til både pedagogiske og kunstneriske praksiser, og utforske situasjoner i mellomrommet mellom disse.

IMG_8300

IMG_8291

Legg igjen en kommentar

Påkrevd.

Påkrevd. (Vises ikke)