Exploring Situations Between Art and Pedagogy: The Dance Project Var Vrimmel as an Aesthetic Learning Process with Fourth Graders as Participants
Fagfellevurdert artikkel skrevet av Venke Marie Sortland og Ida Gudbrandsen, publisert i Nordic Journal of Art and Research, Vol 10 nr 2 (2021)

Dansekunst i et bærekraftig perspektiv
Artikkel skrevet av Venke Marie Sortland, publisert på periskop.no (2018)

DKS som mulighetsrom
Artikkel skrevet av Venke Marie Sortland, publisert på periskop.no (2015)

Strukturer til fremme av kvalitet?
Artikkel skrevet av Katrine Heggedal, publisert på periskop.no (2013)

Opplevelsen som prosjekt; forestillingens endelikt?
Artikkel skrevet av Venke Marie Sortland, publisert på scenekunst.no (2013)

Landing - dansekunstnere med stedsans
Artikkel skrevet av Ina Coll Kjølmoen og Venke Marie Sortland, publisert i Nordic Journal of Dance, vol 2 (2010)

Danseforestillingen Safarium som estetisk erfaring
Kapittel 5 i boka Kunstens muligheter i spesialpedagogisk arbeid, utgitt av Universitetsforlaget (2022). Fagfellevurdert artikkel skrevet av Venke Marie Sortland, Ida Gudbrandsen og Ina Coll Kjølmoen.

Møter i rommet mellom dans og pedagogikk
Kapittel i del 2 av boka Scenekunsten og de unge, en antologi utgitt av Scenekunstbruket på Vidarforlaget (2014). Skrevet av Venke Marie Sortland.

Det mobile scenehuset
Kapittel i del 4 av boka Scenekunsten og de unge, en antologi utgitt av Scenekunstbruket på Vidarforlaget (2014). Skrevet av Ina Coll Kjølmoen.

Møtet med publikum som produktiv motstand
Kapittel i del 3 av boka Deltakelse og interaktivitet i scenekunst for barn (2017), utgitt av Fagbokforlaget. Skrevet av Ina Coll Kjølmoen og Venke Marie Sortland.